BLOGMAS DAG 1: Mijn tips om te leren voor een (selectie)toets.

Ik zal hieronder uitleggen wat voor mij goed werkt maar ik geef ook een aantal algemene tips, tips van mijn coach en tips van andere studenten.

5 ALGEMENE LEERTIPS

TIP 1 PLANNEN

Begin op tijd en maak een planning. Dit kan je helpen om de chaos is je hoofd te ordenen (Dit helpt mijn chaotische hoofd dus, hihi) Door het op papier te zetten is het uit je hoofd. Zorg ervoor dat je leermomenten in plant maar ook beweeg- en rustmomenten, door dit met elkaar af te wisselen ben je vaak meer gefocust tijdens de leermomenten.

TIP 2 MAAK HET KLEIN

Zorg dat je niet teveel in één keer wil doen. Deel iets op in kleine stukjes, zorg dat het voor jou behapbaar is. Zo overzie je beter waar je aan moet beginnen en lijkt de berg niet te groot om überhaupt aan te starten. Maak je leermomenten niet te lang (probeer uit te vinden hoeveel minuten een tijdsblok bestemd voor focus voor jou moet duren)

TIP 3 MAAK HET LEUK

Wat voor mij heel goed werkt om iets te doen waar ik tegenop zie, (eerlijk is eerlijk, ook al is verloskunde een prachtig vak, leren is niet altijd leuk) is door het speels te maken of de juiste motivatie te zoeken. Denk bijvoorbeeld aan een heel taken lijstje.

Stel dit hieronder is mijn lijstje, dan zet ik er vaak een motivatie achter of maak ik het speels zodat ik herinnerd wordt aan dat het ook leuk kan zijn. Het kan zijn dat ik mezelf herinner aan waarom ik iets leuk vind of dat ik opschrijf wat voor “beloning” het me geeft

Mail versturen >> Ik houd van zakelijk contact met externe partijen en weet dat het voldoening geeft als het af is

– Studeerkamer opruimen >> Daarna meer rust in je hoofd om goed gefocust aan het werk te kunnen.

– Brainstormen >> Dit ga ik op een creatieve manier doen, ik maak een moodboard, met uitgeknipte woorden uit tijdschriften.

Ik denk dat je dit ook kan toepassen bij het leren.

Gun jezelf een prettige studeer omgeving door het opgeruimd en rustig te houden. Ik vind bijvoorbeeld kaarsjes en een aroma diffuser aan tijdens het studeren erg fijn, het brengt me direct in een heerlijk rustige sfeer.

Oh en wat ook een hele goeie tip is om dingen leuker te maken; lekker eten! 😉

TIP 4 MAAK DE STOF EIGEN

Door de stof op een manier uit te werken zodat jij het prettig kan leren, verbanden kan leggen en dingen beter gaat begrijpen, blijft de stof vaak beter hangen. Werk bijvoorbeeld lastige begrippen uit in eigen woorden. Dit kan ook door bijvoorbeeld iets met bepaalde kleurtjes uit te werken.

TIP 5  HERHALING EN VARIATIE

Door stof te herhalen en dit op verschillende manieren te doen blijft kennis vaak beter hangen. Ik vind het bijvoorbeeld prettig om alles 1x door te lezen, 1 keer samen te vatten/op te schrijven en mezelf daarna te overhoren.

HOE PAK JE NU DIE SELECTIESTOF AAN?

Ik heb het aangepakt zoals hieronder staat, met een aantal aanvullingen van wat er ik nu nog aan toe zou voegen. (Ik heb de selectie in Groningen gedaan, in Maastricht en Rotterdam verloopt deze wel wat anders)

  • Alles 1 keer doorlezen
  • Alle woorden die ik tegenkwam tijdens het lezen en die ik niet snapte, opgezocht en hun betekenis opgeschreven
  • De stof nog eens lezen en kijken of ik het al beter begrijp en misschien zelfs al verbanden kan gaan leggen.
  • Hulp zoeken. Als ik dingen tegenkwam dat ik niet snapte, bepaalde biologische processen of iets dergelijks, dan ging ik opzoek naar een manier om het wel te kunnen snappen. Google, YouTube (filmpjes van bijvoorbeeld Juf Daniëlle) en in mijn geval was dit ook veel bijles.
  • Met de gelezen kennis de leerdoelen proberen te beantwoorden. Het beantwoorden van de leerdoelen probeerde ik zo compleet mogelijk te doen en ik probeerde het ook weer niet te lang te maken maar probeerde echt de kern te zoeken. Het beantwoorden van de leervragen was voor mij het schrijven van een soort samenvatting die ik vervolgens kon gaan leren.
  • Opnieuw hulp vragen, soms kreeg ik een heel leerdoel niet beantwoord, soms typte ik dan het gehele doel in op google. (Absoluut niet de beste manier!) Ik keek weer filmpjes of ik stapte naar een van mijn docenten en werkte samen met één van hen het leerdoel uit. Ook besprak ik veel met nog twee andere klasgenoten die aan de selectie gingen deelnemen. Door hun uitleg vielen sommigge dingen soms ook zomaar op hun plek. DANKJEWEL N! (Ik deed de VAVO dus ik had die luxe, je zou als je iets echt niet snapt een tutor kunnen zoeken die bijles geeft of iemand in je omgeving die iets wel snapt en kan uitleggen)
  • De samenvatting/leerdoelen leren. Ik heb dit gedaan door alles vaak over te lezen. Ik zou het nu denk ik ook met flashcards oefenen.
  • Mezelf toetsen, dit deed ik door een leerdoel te lezen en te kijken of ik hier al antwoord op kon geven, nadat ik een antwoord gegeven had keek ik of ik nog dingen mistte.
  • Opnieuw leren, ik probeerde als ik nog dingen mistte in mijn antwoord de stof nog een aantal keer goed door te lezen
  • Me laten overhoren; Ik liet iemand het leerdoel voorlezen en ik moest antwoord geven. Soms gaf ik letterlijk het antwoord dat op papier stond of gaf ik het complete antwoord in eigen woorden. (Een antwoord op een leerdoel was bij mij een uitwerking van ongeveer een A4tje) Als iets nog niet klopte dat liet ik, in mijn geval mijn moeder, vertellen wat ik nog mistte waardoor ik de stof nog eens tot me kon nemen. Voor mij is was het dan heel prettig dat ik het op een andere manier tot me nam dan lezen, namelijk horen. (Herhaling en variatie ;-p )

Dit deed ik eigenlijk net zolang totdat ik de stof kende. In mijn geval was dit de avond voor de toets. (En ik twijfelde echt wel of ik alles goed genoeg wist)

Mocht je nog vragen hebben, let me know! Slide into my DM 😉

Heel erg veel succes met leren en

LiefsLisanne

DISCLAIMER: Ik ben geen vertegenwoordiger vanuit de opleiding, vertel uit eigen ervaring en kan niet verantwoordelijk gehouden worden voor de tips en ervaringen die ik deel.

Leave a comment